COVID-19 (corona)
Het coronavirus heeft ook in 2021 een flinke maatschappelijke impact en financiële gevolgen voor de jaarrekening 2021. Het overgrote deel van de medewerkers heeft als gevolg van de coronamaatregelen vanuit huis gewerkt. De medewerkers in dienstverlenende functies waren nog wel deels op de werkvloer aanwezig. De bedrijfsvoering is tijdens deze crisis als volgt vorm gegeven:
de coördinatie van de coronamaatregelen vindt plaats in de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. Voorzitter van de Veiligheidsregio is de burgemeester van Amsterdam, onze burgemeester is hier goed op aangehaakt. Het regionaal beleidsteam heeft regulier overleg met alle burgemeesters van de veiligheidsregio over het te voeren beleid en de te nemen maatregelen.
in Ouder-Amstel vindt regulier corona-overleg plaats. In dit overleg bespreken we al hetgeen in relatie staat tot de crisis, zowel voor onze interne organisatie als voor de inwoners en organisaties binnen de gemeente.
ook met de andere DUO-organisaties vindt afstemmingsoverleg plaats over de coronamaatregelen en de impact hiervan op de dienstverlening en bedrijfsvoering.
vergaderingen vonden vooral digitaal plaats.
Financiële gevolgen Corona
Ook in 2021 waren de coronamaatregelen in meer of mindere mate van toepassing. Met name de inkomstenderving op toeristenbelasting en parkeerbelasting, de extra kosten op handhaving en toezicht en het beroep op de sociale maatregelen, zijn aanzienlijk. Het Rijk heeft toegezegd de kosten die gemeenten maken te vergoeden, echter volledige vergoeding van de gemaakte kosten in 2021 heeft in 2021 nog niet plaatsgevonden. Een deel van de vergoedingen verwachten we na oplevering van de jaarstukken 2021 te ontvangen. De kosten die we gemaakt hebben voor corona in 2020 zijn deels vergoed in 2021.
De gemeente heeft zelf terughoudend opgetreden bij de invordering van de gemeentelijke lasten en er is coulance toegepast bij het maken van betalingsafspraken.