Wat heeft het gekost?
Financieel overzicht Verkeer, Wegen en Water
Verkeer, Wegen en Water | R2020 | B2021 primitief | B2021 na wijziging | R2021 | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.004 | 2.567 | 2.511 | 2.692 | -182 |
Baten | 513 | 709 | 1.030 | 1.076 | 47 |
Saldo baten en lasten | -1.491 | -1.858 | -1.481 | -1.616 | -135 |
Toevoegingen aan reserves | 617 | 737 | 887 | 887 | - |
Onttrekkingen aan reserves | 310 | 810 | 392 | 321 | -72 |
Saldo reserves | -307 | 73 | -494 | -566 | -72 |
Saldo | -1.798 | -1.785 | -1.975 | -2.182 | -206 |
Toelichting Financieel overzicht
Lasten
De hogere lasten worden veroorzaakt door:
Hogere uitgaven ad € 59.000 met betrekking tot de ontwikkelingen rondom de rijksweg A9 en de ABP woonboten. Ook is er sprake van hogere uitgaven door gladheidsbestrijding wat heeft moeten plaatsvinden ad € 15.000. De kosten voor de bediening van de Jan Benninghbrug over 2020 zijn pas in 2021 in rekening gebracht waardoor hier een overschrijding zichtbaar is.
Overige over- en onderschrijdingen zijn grotendeels gekoppeld aan de reserve Groot Planmatig Onderhoud. De uitgaven voor planmatig onderhoud zijn lager uitgevallen en dit heeft geleidt tot een lagere onttrekking aan de reserve Groot Planmatig Onderhoud van€ 72.000.
Baten
De hogere baten worden veroorzaakt door:
Hogere parkeerinkomsten ad € 69.000. Bij de tweede bestuursrapportage is een inschatting gemaakt van de te realiseren inkomsten 2021 waardoor deze inkomsten naar beneden zijn bijgesteld. Bij nader inzien blijken deze inkomsten minder gedaald te zijn door extra inzet op handhaving en het wegvallen van de meeste coronamaatregelen. Hierdoor is er nu sprake van een voordeel ten opzichte van de tweede bestuursrapportage.
Overige kleine over- en onderschrijdingen ad € 22.000.