Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan?

In het bovenstaande thema hebben we het volgende speerpunt:

Speerpunt: Verbeteren van de openbare ruimte

Doelstelling

Verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming door een weginrichting conform het principe duurzaam veilig verkeer.

Wat wilden we doen?

  • Uitvoeren van het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte IBOR op de punten beheer en inrichting.

  • Uitvoeren wegenbeheerplan met effectgestuurd beheer.

  • Gedragscampagne uitvoeren en aansluiten bij landelijke campagnes.

  • Mobiliteitsplan opstellen voor alle soorten vervoer (auto's, fietsers, brommers, ov) inclusief KPI's (kritieke prestatie indicatoren) en uitvoeringsprogramma.

  • In regionaal verband gaan we werken met een risicogestuurde aanpak van de verkeersveiligheid.

Wat hebben we ervoor gedaan?

  • IBOR is uitgevoerd op de punten inrichting en beheer. Specifieke projecten zijn benoemd in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

  • Het wegenbeheerplan is uitgevoerd met effectgestuurd beheer.

  • Het Thermometerdocument en Mobiliteitsvisie zijn dit jaar opgeleverd

  • Voor Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) zijn diverse overleggen gevoerd en de Vervoerregio heeft de eerste aanzet opgesteld. De aanpak is opgenomen in de Mobiliteitsvisie van Ouder-Amstel.

Doelstelling

Stimuleren van fietsgebruik.

Wat wilden we doen?

  • Verkeerseducatie uitbreiden naar speciaal onderwijs zodat daar ook verkeersexamen afgenomen kan worden.

  • Gedragscampagne uitvoeren, aansluiten bij landelijke en regionale campagnes.

  • Uitvoeringsplan uitvoeren.

  • Stimulering fietsgebruik evalueren.

  • Er komt extra inzet op hoogwaardige en goed toegankelijke fietsenstallingen.

  • Het onderhoudsniveau van bestrating voor langzaam verkeer wordt tijdig op niveau gebracht op de plekken die niet voldoen aan de criteria van heel en veilig.

  • Parkeertarief ABPZ monitoren ten opzichte van de tarieven die Amsterdam hanteert.

  • Knelpunten recreatief fietsgebruik opheffen.

Wat hebben we ervoor gedaan?

  • We hebben het punt van verkeersonderwijs op bijzondere scholen aan de orde gesteld bij de Vervoerregio Amsterdam en bij de Bascule.

  • Via de Vervoerregio hebben wij geparticipeerd in gedragscampagnes, nationaal maar ook lokaal, waaronder een campagne voor het terugdringen van overlast en verkeersonveiligheid in relatie tot wielrenners in de dorspkern van Ouderkerk aan de Amstel.

  • Aan diverse onderdelen van het uitvoeringsplan is uitvoering gegeven. De stimulering van het fietsgebruik is geevalueerd. Overgebleven punten worden opgenomen in het Mobiliteitsplan.

  • De fietsenstalling bij de Zuidtangenthalte aan de Burgemeester Stramanweg wordt door de Provincie Noord-Holland als wegbeheerder uitgebreid.

  • Onderhoudsniveau bestrating: de inspectie van de bestrating is uitgevoerd. Naar aanleiding van de jaarlijkse visuele weginspectie houden we de bestrating op orde door middel van effectgestuurd beheer. De knelpunten voor veilige school-thuisroutes bij de Rijksstraatweg worden opgelost binnen het planmatig onderhoud project Rijksstraatweg.

  • Er is met Amsterdam overlegd over het tijdstip en de mate waarin zij haar tarieven gaat wijzigen: dit gaat naar verwachting in 2022 plaatsvinden.

  • Knelpunten recreatief fietsgebruik: het fietspad parallel aan de rijksweg A2 is opnieuw geasfalteerd. Aan het Groengebied Amstelland is gevraagd om knelpunten in de fietsroutes binnen haar beheersgebied op te lossen en ook aan de gemeente Amsterdam (ondermeer voor de belijning van de Buitensingel). De plannen voor de herinrichting van delen van de Rondehoep en Binnenweg zijn verder ontwikeld. We hebben de aanleg van nieuwe recreatieve fietspaden in en nabij De Nieuwe Kern ingebracht in het regionaal fietspadenoverleg.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf